Arbeid til sjøs har alltid vært forbundet med risiko. Den største utfordringen er manglende oversikt og kontroll i nødsituasjoner. Dimeq i Bremanger har tatt dette på alvor, og utviklet sikkerhetssystemer basert på trådløs kommunikasjon i stålmiljøer – med over 100 ganger høyere båndbredde enn dagens løsninger!
Mange fartøy og installasjoner er fortsatt avhengige av manuelle systemer, eller har ikke trådløs infrastruktur som dekker hele operasjonen. Når en ulykke skjer, teller hvert minutt, men uten sanntidsdata om hvor folk befinner seg, mister man dyrebar tid.
– Utfordringen er at fartøy av stål hemmer trådløse signaler – som har bremset digitaliseringen til sjøs, sier gründer og daglig leder Ronny Bakke.

Ronny Bakke
Daglig leder i og grunnlegger av Dimeq
Løsninger som redder liv
Han viser til at kravene til dokumentasjon og beredskap nå skjerpes. Behovet for en robust digital infrastruktur til sjøs er avgjørende for å ta sikkerheten til neste nivå. Myndighetenes ambisjoner er tydelige: null ulykker og høy grad av sporbarhet og kontroll, men som HMS-leder og medstifter Audun Bakke forklarer:
– Den maritime industrien er på rett vei, men det er fortsatt langt til målet. Mange operatører har ikke tilgang til sanntidsløsninger, og sikkerheten blir overlatt til manuelle rutiner. Våre systemer er utviklet for å løse slike problemer, ved å gi kontinuerlig oversikt, automatiserte prosesser og digital dokumentasjon som både øker sikkerheten og gjør det enklere å overholde regelverk.

Audun Bakke
HMS-leder og grunnlegger av Dimeq
Dimeq utvikler digitale løsninger som setter nye standarder. Sentralt står deres D-Router, en åpen kommunikasjonsplattform som gir over 100 ganger høyere båndbredde enn dagens løsninger.
– Den fungerer både som IoT-hub og nettverksløsning for fartøy, oppdrettsanlegg og plattformer, og gjør at vi kan levere sanntidsovervåkning på en ny måte – uten kostbar kabling og uten å være låst til ett segment. En styrke er at det ikke fins noen begrensning på antall tags, armbånd eller sensorer som kan overvåkes samtidig. Dermed kan systemet skaleres fritt, fra små arbeidsbåter til store passasjerskip, forklarer Ronny Bakke.

«No more lives lost at sea»
På denne infrastrukturen bygger Dimeq flere produkter:
- EyeD: Et sanntids posisjoneringssystem, i form av et enkelt sikkerhetsarmbånd for mannskap og passasjerer. Det er fullt tilpassbart, med ulike konfigurasjoner, og tilbyr 24/7 overvåkning, Mann Over Bord-deteksjon (MOB), nødknapp, toveiskommunikasjon og automatisert mønstring samt gangvei-kontroll. En viktig funksjon er sonekontroll, som gir mulighet til å overvåke eller begrense tilgangen til risikoområder.
- D-Farm: Tilpasset oppdrett, slik at både merder, arbeidsbåter og brønnbåter er dekket sømløst i samme system.
- D-Wind: Tilpasset gangvei-kontroll for Servcice Operation Vessels. Effektiv oversikt over mannskap på skip og vindpark.
- D-Oris: En lettere versjon av EyeD for mindre fartøy og fritidsbåter. Systemet detekterer MOB, stopper motoren automatisk, og sender et DSC-nødsignal via VHF til Telenor Kystradio.
- AI-D: Dimeqs egen KI-motor, som blant annet utnytter unike menneskelige adferdsdata ombord.
I sum gir dette et alt-i-ett økosystem for sikkerhet, som dekker hele den maritime verdikjeden. Selskapet jobber også med fremtidig teknologi som forebygger uønskede hendelser, heller enn å minimere konsekvensene.
– På et lasteskip er det mannskapet som er aktuelle brukere, mens et passasjerskip også vil omfatte passasjerene. Redningspersonell får bedre oversikt i en nødsituasjon, fortsetter Dimeq-sjefen, før han avslutter:
– Vi har laget produktene for at de skal være skalerbare og kostnadseffektive, slik at både små og store aktører kan ta dem i bruk. Sikkerhet til sjøs skal ikke være et luksusgode, men en selvfølge for alle. Dersom målene i handlingsplanen for nullvisjonen nås, vil det gi store samfunnsøkonomiske besparelser. Da vi for ni år siden etablerte Dimeq, var det med visjonen «No more lives lost at sea». Husk at om du sparer liv, sparer du også mye penger.
Dimeq AS er et norsk selskap, basert i Bremanger, som er spesialisert innen sikkerhet til sjøs. Bedriften har blant annet utviklet et personlig verneutstyr, samt sikkerhetssystem med realtidsposisjonering for den maritime industrien.
Du kan lese mer om Dimeq på dimeq.no